;

Tuesday, September 22, 2015

ADA APA DENGAN....SENI??

Whoooaaaa....lama giler tak tulis blog! Atas kesibukan yang merantai tangan, kaki dan lain-lain. Ari ni terpanggil nak mengomel tentang apa itu seni, pada tafsiran saya. Tapi sebelum tu nak cakap gak yang saya ni adalah seorang yang amat meminati segala jenis seni kecuali yang satu ni....seni menari!! Hahaha yg tu mintak mahap, teman memang kaki tangan kayu, nak lentikkan memang tak reti sesangat!! 
Minat saya terhadap bidang seni ni sangat tinggi. Seni muzik (menyanyi, bermain alat muzik, menggubah lagu), seni sastera (menulis cerpen/novel, berkarya, puisi, sajak, membaca), seni pertukangan, melukis (ini pun kegilaan gak cuma jarang-jarang dapat masa untuk melukis sekarang ni), seni reka/grafik (buat bermacam-macam jenis design) dan macam2 jenis seni yg lain yg sangat memberikan saya pleasure apabila melakukannya. Lately ni saya juga rasakan seni tattoo itu adalah sesuatu yang sangat...unik dan amazing. Sama juga macam graffiti. Seperti ada kedamaian melihat keindahan lukisan yang dibuat. Tak kira la atas kanvas, atas tubu badan atau dinding batu, saya dapat merasakan ketenteraman hanya memandangnya. Berbalik kepada seni tattoo, ia boleh diterjemahkan dalam sekecil-kecil atau sebesar-besar seni (mengikut saiz tubuh/anggota badan yang dikehendaki) yang pada saya ia bukan suatu yang mudah.

Kalau dahulu saya gemar berkarya menerusi 'henna', diterjemahkan kepada tapak tangan atau kaki pengantin, kebanyakannya. Ya, saya memang berkarya pada waktu itu. Sesuatu yang amat meletihkan namun melihatkan hasilnya memberikan satu kepuasan kepada saya. Satu ketika, saya tidak lagi mampu untuk memenuhi permintaan pelanggan yang majoriti adalah kawan-kawan, disebabkan kekangan kerja yang tidak mengizinkan. Melalui seni, saya dapat mengurangkan stress. Melalui seni, saya menemui diri saya yang sebenar. Melalui seni, saya dapat meluahkan apa yang tidak mampu saya luahkan pada zahir. Melalui seni, saya dapat mencari semula diri saya yang hilang. 

No comments:

Post a Comment