;

Thursday, January 26, 2012

TERUKIR DI BINTANG



Jika engkau minta intan permata
Tak mungkin ku mampu
Tapi sayangkan ku capai bintang
Dari langit untukmu

Jika engkau minta satu dunia
Akan aku coba
Ku hanya mampu jadi milikmu
Pastikan kau bahagia

Hati ini bukan milik ku lagi
Seribu tahun pun akan ku nanti
Kan kamu

Sayangku jangan kau persoalkan
Siapa dihatiku
Terukir di bintang
Tak mungkin hilang cintaku padamu

Hati ini bukan milik ku lagi
Seribu tahun pun akan ku nanti
Kan kamu

Sayangku jangan kau persoalkan
Siapa dihatiku
Terukir di bintang
Tak mungkin hilang cintaku padamu

Sayangku jangan kau persoalkan
Siapa dihatiku
Terukir di bintang
Tak mungkin hilang cintaku padamu

Terukir di bintang
Tak mungkin hilang cintaku padamu


Thursday, January 19, 2012

Penerang Hati



SESUATU KEMBALI LAGI

HIDUP MESTI BERANI TERIMA KENYATAAN...

Tagline ni selalu saya ingat, pegang dan kalau boleh tak nak buat diri lupa. Pernah satu ketika, saya membiarkan diri saya tersasar daripada pegangan ini, akibat terlalu emosi mengenangkan suatu kesedihan. Dengan hanya satu tindakan, berjaya menyedarkan semula saya kepada perkara yang selama ini saya pegang iaitu tagline tersebut. Hidup kita ni tidaklah selalunya indah. Tapi itu bukan bererti kita harus merasa takut untuk melihat apa yang menanti kita di hadapan. Sama jugalah seperti turun berperang. Kita sudah nampak musuh yang bersiap sedia menanti dengan segala jenis senjata mereka. Kenyataan ini tidak harus membuatkan kita merasa gerun lantas menurunkan senjata lalu lari meninggalkan medan peperangan. Boleh ke buat macam tu? Saya cuma mahu meyakinkan diri saya supaya bersifat realistik dalam apa jua tindakan dan keputusan mengenai hidup. Saya sedang kembali semula melatih diri saya, emosi saya jiwa raga saya agar dapat berfikir,  melihat dan bertindak secara realistik. 

Mungkin juga ini salah satu daripada proses terapi diri yang harus saya lalui dan jalani ketika ini, untuk masa-masa mendatang... 

Thursday, January 12, 2012

It Will Rain



If you ever leave me baby,
Leave some morphine at my door
‘Cause it would take a whole lot of medication
To realize what we used to have,
We don’t have it anymore.

There’s no religion that could save me
No matter how long my knees are on the floor
So keep in mind all the sacrifices I’m makin’
Will keep you by my side
Will keep you from walkin’ out the door.

Cause there’ll be no sunlight
If I lose you, baby
There’ll be no clear skies
If I lose you, baby
Just like the clouds
My eyes will do the same, if you walk away
Everyday it will rain, rain, rain...

I’ll never be your mother’s favorite
Your daddy can’t even look me in the eye
Oooh if I was in their shoes, I’d be doing the same thing
Sayin there goes my little girl
Walkin’ with that troublesome guy

But they’re just afraid of something they can’t understand
Oooh well little darlin’ watch me change their minds
Yeah for you I’ll try I’ll try I’ll try I’ll try
I’ll pick up these broken pieces ’til I’m bleeding
If that’ll make you mine

Cause there’ll be no sunlight
If I lose you, baby
There’ll be no clear skies
If I lose you, baby
Just like the clouds
My eyes will do the same if you walk away
Everyday it will rain, rain, rain...

Don’t just say, goodbye
Don’t just say, goodbye
I’ll pick up these broken pieces ’til I’m bleeding
If that’ll make it right

Cause there’ll be no sunlight
If I lose you, baby
There’ll be no clear skies
If I lose you, baby
Just like the clouds
My eyes will do the same if you walk away
Everyday it will rain, rain, rain...

Tuesday, January 10, 2012

SESAL MENDUA



One good song....

Saturday, January 7, 2012

MASTERPIECE

Saya masih ingat lagi kata-kata Datuk Zaini Ujang, NC UTM dalam ucapan beliau tidak lama dahulu bahawa untuk menjadi seorang yang hebat kita mestilah menggunakan kedua-dua otak kita (otak kiri dan kanan) dalam tugasan seharian kita. Mengenali dan memahami susunan otak dan komponen/komposisi otak seakan memberitahu kita siapakah indivudu itu sebenarnya, kemampuannya dan bagaimana seseorang individu itu berinteraksi serta bertindakbalas dalam kehidupannya (Malahan sudah tentu lebih kompleks dari komputer).
Otak manusia terdiri daripada belahan atau hemisfera otak kiri dan kanan (selain mempunyai 3 susunan lapisan).

Otak kiri banyak dikaitkan dengan fungsi akademik yang terdiri daripada kemampunan bercakap, kemampuan berbahasa, membaca tulisan, logik, angka, analisis, dan lain-lainnya. Biasanya ia diidentitikan dengan kecerdasan analitik atau intelek. Maksudnya otak kiri kita ini banyak berkait dengan kemampuan matematik, analisis dan kemampuan berfikir secara sistematik. Cara kerja otak ini sangat rapi, dan terstruktur/tersusun. Biasanya otak kiri ini sangat bermanfaat digunakan untuk memahami hal-hal yang kompleks dan perlu pemikiran yang mengkhusus. Individu yang biasanya lebih menggunakan otak kiri adalah seorang penganalisis, pengkaji, Ahli matematik atau saintis.

Sementara Otak kanan pula adalah tempat untuk perkembangan hal-hal yang bersifat artistik, kreativiti, perasaan, emosi, gaya bahasa, irama musik, imaginasi, fantasi, warna, pengenalan diri dan orang lain, hubungan sosial dan pengembangan keperibadian. Jika ada individu yang mengatakan otak kiri dilabel sebagai pengendali IQ (Intelligence Quotient), otak kanan pula memegang peranan penting bagi perkembangan EQ (Emotional Quotient). Fungsi dari otak kanan ini adalah untuk mengurus pola berpikir kreatif manusia, contohnya adalah kemampuan komunikasi (lingusitik). Cara kerja otak kanan ini biasanya tidak terstruktur, dan cenderung tidak memikirkan hal-hal yang terlalu khusus iaitu bertentangan dengan otak kiri. Contoh orang yang mengunakan otak kanan dibandingkan otak kirinya adalah seorang seniman, pelukis dan sebagainya.

Hah!! Tiba-tiba terkeluar pulak fakta sains ye...hahaha...Jangan tak baca, fakta tu! Sebenarnya bukan setakat fakta tu je yang ingin saya kongsikan dalam entri kali ni tapi sebenarnya nak berkongsi satu karya seni ala masterpiece yang baru saya hasilkan hari ini iaitu lukisan pada dinding bilik saya!!! Selama ini, selain kertas, saya juga menggunakan material lain sebagai kanvas untuk saya melahirkan atau menterjemahkan idea dan kreativiti. Antara material yang telah saya gunakan termasuklah seluar jeans saya (yang pernah juga saya masukkan sebagai entri dalam blog ini). Hari ini, selain ingin mencipta kelainan, saya juga terasa seperti ingin berbuat sesuatu ke atas dinding bilik saya yang sebelum ini dipenuhi oleh karya-karya seni tidak diiktiraf oleh anak-anak saudara semasa mereka kecil. Dan hasilnya seperti yang dapat dilihat dalam gambar ini. Mungkin tidak sehebat mana hasilnya, tapi saya berbangga sebab ia nampak cantik pada kaca mata saya sendiri. Orang macam Steve Jobs rupanya tidaklah sebijak mana dari segi akademik namun beliau mempunyai daya kreativiti yang luar biasa hebat! Lihat saja kejayaan beliau sehingga ke akhir hayatnya. Nak jadi orang yang berjaya, pandai akademik semata-mata belum tentu lagi kita dah boleh tempa kejayaan. Itulah moral of the story yang dapat saya pelajari. Oleh itu, berusahalah untuk menghidupkan kemampuan otak kanan anda supaya satu hari nanti mampu menjadi insan yang berjaya.

Wednesday, January 4, 2012

sesungguhnya dalam hati ada koyakan yang tak bisa dijahit kecuali dengan menghadap penuh kepada Allah.

 dalam hati ada kesepian yang tak dapat diubat kecuali dengan menyendiri bersama Allah.

dalam hati ada kegelisahan yang tak mampu ditenangkan melainkan dengan berhimpun kerana Allah.

dalam hati ada api yang tak mampu dipadamkan melainkan redha dengan keputusanNya diiringi dengan kesabaran menunggu saat bertemu dengannya.

::duhai hati, jangan terus mati::
 

Tuesday, January 3, 2012

TEARS IN HEAVEN

 Would you know my name
If I saw you in heaven?
Would it be the same
If I saw you in heaven?
I must be strong
And carry on
'Cause I know I don't belong
Here in heaven
Would you hold my hand
If I saw you in heaven?
Would you help me stand
If I saw you in heaven?
I'll find my way
Through night and day
'Cause I know I just can't stay
Here in heaven
Beyond the door
There's peace, I'm sure
And I know there'll be no more
Tears in heaven

Sunday, January 1, 2012

SEBUAH KISAH..