;

Tuesday, December 28, 2010

TIDAK AKAN PERNAH BERAKHIR SEMUA KISAH

Seseorang bertanya.... "Bagaimana dengan kisahmu itu? Sudah bertemukah dengan penyelesaiannya?" lalu seseorang pantas menjawab, "Tidak akan pernah berakhir semua kisah dalam hidup manusia. Hari ini ia selesai, selang sekelip mata sahaja sudah datang yang baharu lalu penyelesaian yang lain harus dicari kerana itulah yang dinamakan dengan kehidupan..."

Benarkan? Hamka sendiri pernah menyebut tentang perkara ini di dalam penulisannya bahawa "..urusan pekerjaan seorang insan itu tidak akan pernah selesai selagi jasadnya masih mampu menghirup udara dan jantungnya masih berdegup!" Urusan pekerjaan yang disebut oleh Hamka merujuk kepada permasalahan, persoalan, liku-liku, ranjau kehidupan yang perlu diharungi dalam meniti hidup ini.

After all, what had been done, could not be undone! Life is full with surprises!!!

Saturday, December 25, 2010

SESUATU YANG TERPENDAM

Saat mata terpejam,
Jiwa terasa kosong,
Hati kembali menyambung bicara,
Yang telah sekian lama terputus kata-kata.

Saat bibir berbicara,
Yang kedengaran bukan bait kata,
Bukan juga madah pujangga,
Hanya bisik angin menghembus lalu,
Merawat bisu yang membelenggu.

Andai dapat ku lontarkan kata,
Ingin sekali aku berbicara,
Pandangilah diriku di sini,
Mengharap dikau kan mengerti,
Segala hukuman relaku sandang,
Selagi hati kembali tenteram.


Thursday, December 23, 2010

TIADA LAGI

Sia sia sudah
Kita jalin cinta
Bila hati selalu berbeda

Sampai kapan lagi
Ku harus menahan
Rasa kecewa di dalam dada

Seandainya kita masih bersatu
Tak mungkinkan menyatu
Walau masih ada sisa cinta
Biarkan saja berakhir sampai
Di sini

Tiada lagi yang ku harapkan
Tiada lagi yang ku impikan
Biar aku sendiri tanpa diri mu

Tiada lagi kata cintaku
Takkan lagi ku bersama mu
Biar ku simpan semua
Kenangan ku bersamamu…


Tuesday, December 14, 2010



ANTARA KONSEP REZEKI DAN SISTEM YANG CORRUPT

Persoalan ni sentiasa berlegar-legar dalam kepala. Kadang-kala cuba gak nak tepis dia keluar tapi tak lama kemudian ia akan datang semula. Semuanya adalah tentang ketentuan dalam perjalanan hidup kita yang tak semuanya seperti yang direncanakan. Bila dikurniakan sesuatu kita akan menganggap ia sebagai satu kurniaan rezeki yang tidak terhingga. Bila tidak beroleh sesuatu pula, kita menganggap ia sebagai sebuah sistem yang telah korup dan orang-orang yang ada di dalam sistem tersebut turut korup!


Pada mulanya mungkin kita membuat statement sedemikian sebab geram or marah tapi apabila kenyataan yang terbentang di hadapan mata menunjukkan sememangnya ada unsur korupsi di dalam tersebut, bagaimana hendak menggambarkan perasaan kita? Dah tentu geram, sedih, kecewa, hampa dan sebagainya kan? 

Apa yang pasti, kita tidak boleh memperbaiki sistem yang korup tersebut melainkan kita sendiri berada di dalam sistem tersebut dan berusaha untuk memperbaikinya. Rasanya itu adalah yang terbaik. 

Tapi, persoalannya pula ialah, sampai bila kita harus menunggu untuk berada di dalam sistem tersebut??? 

Friday, December 10, 2010

KU POHON..

Sewaktu hendak memulakan sesuatu,
Segala kepayahan, kesulitan dan dugaan terpaksa dihadapi,
Mudah-mudahan,
Dalam mengakhiri sesuatu,
Tidak lagi berhadapan dengan situasi sedemikian.

Semoga segalanya dipermudahkan.....
Ku pohon padaMu...

Thursday, December 9, 2010

YANG TERLIHATKAN PAGI INI

Hari ni, sama seperti hari-hari bekerja yang lain. Rutin harian yang perlu diikuti. Tapi yang menariknya pada pagi ini ialah apabila saat mata saya  terpandang akan seseorang, maka terkait pula kisah pandangan tadi kepada perkara-perkara yang lain sehinggalah menjejakkan kaki ke pejabat.

Seperti biasa, saya akan mengambil laluan yang sering saya ikuti. Dan saya sebenarnya bukan tak biasa bertembung dengan perempuan ni (saya namakan dia sebagai A). Hampir hari-hari rasanya. Setakat bertembung begitu je, saya memandu sedangkan dia berjalan kaki untuk ke jalan utama menunggu bas. Mana saya tau A naik bas? Sebab daripada pakaiannya saya tau A bekerja di kilang. Pagi ni saya terserempak lagi dengan A tapi kali ni saya terpandang akan sesuatu yang dibawa oleh A iaitu bekal! Tak tau apa isinya tapi saya boleh agak mestilah makanan. Beliau menoleh ke arah saya disaat saya memandang ke arahnya dan saya hulurkan senyuman (senyum je lah kan, takkan nak tumpangkan pulak! heheh) 

Sepanjang saya memandu, tiba-tiba fikiran saya dok fikir tentang kehidupan bagi mereka yang bekerja di kilang. Saya ada kawan yang dahulunya pernah bekerja di kilang dan daripada pengalamannya, ternyata bukanlah senang kehidupannya. Makan selalu dicatu, kerja toksah cakaplah penatnya macam hapa! Kadang-kadang setelah seharian penat bekerja, pulang ke rumah cuma makan maggi je. Kasihannya saya dengar. Kalau nak duit lebih, kena kerja overtime. Tapi lepaknya badan selepas itu, hanya tuhan saja yang tahu. Kalau saya membeli barang di kedai, selalu saya nampak peker-pekerja kilang ni sibuk membeli bahan makanan untuk dibawa pulang ke rumah. Nak nampak dorang beli ayam ikan, susah, malah rasanya tak pernah nampak melainkan awal bulan je kot. Yang sering saya nampak dorang beli ialah telur dan sayurnya pula adalah sawi. Mungkin dimasak bersama maggi kot. Tah lah. 

Kadang-kadang melihatkan kehidupan orang lain buat diri sendiri insaf. Walaupun dalam keadaan tidaklah semewah mana tapi rezeki yang diperolehi cukup lumayan! Sebab hari-hari dapat makan nasi dengan lauk-pauk yang sedap. Makan maggi tu cuma bila datang rasa yang betul-betul hendak makan atau orang kata mengidam. Selebih darinya, pandang maggi pun tak nak. Lebih-lebih lagi bagi saya yang perut tidak tahan sangat dengan maggi sebab boleh mengundang cirit-birit bila makan. 

Alhamdulillah. Kalau tak ada pekerja kilang, bagaimana kilang hendak berfungsi, ye tak? Janganlah bila kita tengok orang kerja kilang kita cemuh, padahal diri sendiri yang bekerja dalam pejabat yang berhawa dingin tu sebenarnya lebih hina daripada orang yang menyumbang kepada ekonomi negara! 

Tuesday, December 7, 2010

SAAT HATI INI MERONTA

Hari ini, saya duduk di rumah seharian, tidak ke mana-mana. Perasaan ingin keluar itu memang ada namun ada sesuatu yang menyekat. Saya memanfaatkan waktu yang ada dengan mengemas kamar sendiri, selain memasak sejenis masakan kegemaran saya, membelai baby kakak sesekali dan selebih itu duduk mengurung diri di dalam bilik. 


Tiba-tiba perasaan itu sekali lagi datang! Bukan! Bukan perasaan untuk keluar rumah, tapi perasaan untuk kembali menulis! Lamanya saya tidak menulis sedangkan satu ketika dahulu itulah caranya saya mengisi masa lapang. Menulis! Tidak kiralah apa yang saya tuliskan, cerpen, sajak atau sekadar menulis semula kata-kata yang saya petik dari mana-mana, yang pasti saya akan menulis. Kini, minat itu kelihatannya semakin jauh dari saya dan hari ini, ajaibnya dia kembali menyapa! Terima kasih! Saya sangka 'dia' sudah lama pergi meninggalkan saya. Rupanya 'dia' masih setia bersama saya cuma kehadirannya sahaja yang tidak saya rasai. 

Terima kasih kerana hadir semula! Dan hari ini, bersempena dengan tahun baru hijrah, saya mula memahat azam untuk kembali menulis! Walaupun masa saya agak terbatas kini, namun saya akan cuba mencari ruang untuk saya memulakannya semula. Dan ketika ini, hati saya tertanya-tanya, apa yang akan saya tuliskan sebagai permulaannya? Hmmm...........


Monday, December 6, 2010

Tiap kali saya berasa geram, marah, sakit hati atau kawasan yang sewaktu dengannya, sangat-sangat, saya akan membuat sesuatu bagi melepaskan ia. Ada orang mencari terapi dengan mendengar lagu, contohnya, berbeza pula dengan saya. Saya akan mencari dinding tebal, genggamkan jari jemari saya lalu saya akan menumbuk dinding tersebut bertalu-talu sehingga kadang-kadang saya tidak sedar bahawa tindakan saya itu telah membuatkan tangan saya berdarah! Begitulah caranya saya melepaskan semua geram yang terbuku dalam hati. Bila akhirnya hati saya mula merasa lega, ibarat segala rasa geram, marah dan sakit hati tadi telah berjaya dilepaskan, baru saya akan berhenti menumbuk dan ketika itu barulah saya dapat rasakan perit pada tangan saya yang sudahpun berdarah.

Kenapa saya suka buat macam tu? Entahlah. Kesakitan dibayar dengan kesakitan barang kali??????????


Sunday, December 5, 2010

SEKADAR BERKONGSI..

Kata-kata ini saya petik daripada seorang kakak/teman yang sangat-sangat saya kagumi kerana dikurniakan Allah dengan bakat menulis yang amat menakjubkan. Tiap baris kata penuh puitis meluahkan makna, mudah untuk difahami namun meninggalkan kesan penghayatan yang amat dalam....seperti kata-kata ini..........

TERIMA KASIH ALLAH. Hati saya bertanya, bersalahkah berikan derita kepada diri untuk sekian lama? Akal menjawab, itulah cinta. Diri bertanya pula, sampai bila? Nyawa menjawab, bilanya tidak pernah sampai, selagi hayat dikandung badan.
~.~. AMINAH MOKHTAR ~.~


Sekadar coretan: Tidak sabar menantikan kemunculan Trilogy beliau 'Terima Kasih Allah' untuk saya jadikan bahan bacaan saya nanti.

PATRI

Andai hati ini sang kecapi
Perasaan jadi talinya
Engkau memetik jari jemari
Berlagu irama duka dan lara


Andai tubuh ini boneka
Nalurinya benang sutera
Engkau dalang mengawalnya
Ke timur ke utara kemana jua
Aku hanya menuruti
Mengikut apa saja hukuman


Andai diri ini taman tasik
Sang kirana pula jiwa raganya
Engkau menjaring dengan senyuman
Dan mengurungkannya dari segala
Namun diri ini insani
Pasti ada kemahuannya


Kerna aku terpanah arjuna
sedikitpun tidakku menyesali
aku rela ditawanan
aku rela terpatri cinta suci



Saturday, December 4, 2010

It's sad, so sad
It's a sad, sad situation
And it's getting more and more absurd
It's sad, so sad
Why can't we talk it over
Oh it seems to me
That sorry seems to be the hardest word


Friday, December 3, 2010

SHARING IS CARING


I like the way you wanted me
Every night for so long baby
I like the way you needed me
Every time things got rocky

I was believing in you
Am I mistaken do you say,
Do you say what you mean
I want our love to last forever

But I'd rather you be mean than love and lie
I'd rather hear the truth and have to say goodbye
I'd rather take a blow at least then I would know
But baby don't you break my heart slow

I like the way you'd hold me
Every night for so long baby
And I like the way you'd say my name
In the middle of the night
While you were sleeping

I was believing in you
Was I mistaken
Do you mean, mean what you say
When you say our love could last forever

Well I'd rather you be mean than love and lie
I'd rather hear the truth and have to say goodbye
I'd rather take a blow at least then I would know
But baby don't you break my heart slow

[Bridge]
You would run around and lead me on forever
While I wait at home thinking that we're together
I wanted our love to last forever

Well I'd rather you be mean than love and lie
I'd rather hear the truth and have to say goodbye
I'd rather take a blow at least then I would know
But baby don't you break my heart slow

 
 

Thursday, December 2, 2010

Layan lagu jap

Kat Facebook lagu ni tengah top! Ada je orang yang tag kan lagu ni dengan kisah-kisah menarik sebagai bahan perasa tambahan...hehehhe...Saya yg rajin meng'klik' pada video yang dorang tagkan tu, jadi tersuka lak dengan lagu ni. Best gak walaupun didengar banyak kali. Lagu daripada artis Indonesia, tak kenal nau pun siapa Dadali ni dan yang paling penting sekali lagu ni tak pernah dengar walau sekali pun kat radio. Mmmm...tak taulah lagu ni lagu baru ke lama. Tapi sekadar nak kongsi kat blog saya je. Layanzzzz la ye....


Wednesday, December 1, 2010

MIMPI LAGI


Semalam gara-gara seorang sahabat bercerita tentang harga minyak yang naik lagi, saya terbawa-bawa cerita tersebut ke dalam tidur hingga bermimpi. Saya mimpi saya telah membeli sebuah motorsikal (sebenarnya memang dah lama pasang impian untuk beli motor ni tapi mak tak izinkan). Motorsikal tersebut saya beli dek kerana kecewa dengan harga minyak yang selalu naik lately ni. So, tiba masa saya melaram la motor baru saya tu. Nak dijadikan cerita tiba-tiba ada road block dekat kawasan rumah saya dan saya pun apa lagi kenalah tahan. Bila polis minta tunjukkan lesen terketar-ketar saya mencari (sebab saya tak de lesen motor! hehehe) dan last-last saya beritahu dengan polis tu yang lesen saya tertinggal di rumah dan terpaksa balik untuk ambil. Polis pun leh percaya la plak! hehehheh...Siap polis tu tampal sesuatu pada motor saya lagi seolah-olah macam lesen temporary supaya tak de polis lain yang akan tahan saya lepas ni. Ekekekkeke...gelak saya pagi ni bila ingat kan mimpi tu... Agak-agak, kalau betul saya beli motor, motor macam mana yang sesuai??? 


Yang macam atas tu kot........hehehhehehe.......

Sunday, November 28, 2010

DAMN GOOD STORY

Hari ni tak de apa sangat nak buat, dengan hujan selebat-lebatnya kat luar sana, saya banyak habiskan masa dalam bilik sambil menonton DVD Box-set Greys Anatomy yang baru saya beli. Season kali ni memang tersangatlah sayu dan sedih dan touching dan macam-macam lagi. Macam-macam isu tentang kehidupan kita sebagai manusia yang cuba diangkat dalam setiap episod. Dan tak dinafikan, setiap episod berjaya mengundang airmata saya yang tiba-tiba gugur disebabkan tersangatlah sedih.

Sebenarnya, bukan cerita ni yang saya cuba nak sampaikan kali ni. Tapi mesej disebalik sebuah cerita. Sebagai manusia, kita selalu berusaha untuk mendapatkan apa yang kita nak, memberi apa yang kita nak berikan, berkongsi apa yang nak kita kongsikan dan melepaskan apa yang nak kita lepaskan. Tapi dalam usaha kita ke arah itu, banyak halangan yang akan ada di hadapan kita yang membuatkan kita jadi ragu-ragu, was-was, tidak pasti dengan tindakan kita yang selanjutnya. Sama ada tindakan itu tepat atau tidak,tak ada siapa yang tahu selagi ianya tidak dilakukan. Dan apabila keputusan tersebut dibuat, tinggal masanya untuk kita menunggu dan melihat komplikasi disebalik keputusan yang kita buat itu. Pretty much like our life isn't it? There's no doubt about it. Ketawa dan airmata silih berganti menemani hidup kita. Masam, manis dan pahit merupakan antara rasa-rasa yang terpaksa kita telan dalam hidup ini. Ups and downs, umpama tayar yang berputar, membuatkan life kita sebentar di atas dan tanpa diduga pula sudah berada di bawah. Ada perkara yang membuatkan kita gembira, sedih, kecewa dan sebagainya. Perkara-perkara ini silih berganti menjengah kehidupan kita. 

In the end, apa yang dapat kita buat? Nothing, but just sit back and smile or cry. Thats all....



Saturday, November 27, 2010

KEMELUT DI MUARA KASIH

Seandainya dapat kau selam
Sambil mentafsir tasik hatiku
Cuma tenang di permukaan
Dan di dasarnya bergelora

Persoalan demi persoalan
Membelenggu akal dan fikiran
Tidak ku temu jawapan

Seandainya dapat ku lari
Jauh ku pergi membawa diri
Sebenarnya langkah terkunci
Antara kasih dan juga budi

Mengapa kau jua yang kurindu
Walau sudah ku tahu
Payah bersatu
Hidup denganmu

Engkau sungguh jujur dan ikhlas terhadapku
Tak pernah walau dalam sekali pun
Kau pinta ku membalas
Semuanya itu lambang kesetiaan mu
Bukannya mengaburi mata ini
Atau sebaliknya

Kita bagaikan pertaruhan
Pada yang menyaksikan
Jauh manakah kita bertahan

Jika ku tersilap
Pastinya di pandang hina
Terlalu banyak sungguh halangan
Terpaksa ku terjah
Aku pun tidak tahu
Apa yang ingin Tuhan tunjukkan
Adakah ini dugaannya
Hanyalah sekadar untuk menguji setiamu

Seandainya hajat tak sampai
Tanah dan badan pasti berkecai
Terkubur harapan di liang cinta
Kasih ini kita semadikan

Bukan mudah untuk menyelami dan membaca hati seseorang. Kadang-kala, kita perlu melihat menerusi bahasa tubuh, mendengar menerusi kata-kata sinis dan membaca menerusi pemerhatian. Itupun belum tentu lagi dapat ditafsir apa yang terbuku pada hati. Jangan ditangisi sekiranya apa yang diimpikan tidak seindah kenyataan, kerana hakikatnya itulah realiti sebuah KEHIDUPAN. Yang indah, yang manis, hanya menyapa sekali-sekala dalam hidup kita, bukan selalu. Namun, kehidupan masih terus berjalan. Tiada yang terhenti. Melainkan Allah berkehendakkan untuk segalanya berakhir, termasuklah kehidupan seorang INSAN.


Friday, November 26, 2010

THE TRUTH HURTS! BUT THIS TIME IT FEELS GOOD!

Pertama kali agaknya saya merasakan kebenaran itu sesuatu yang melegakan hati saya dan bukan sebaliiknya. Kebiasaannya, mengetahui akan kebenaran sesuatu sering mengundang rasa sakit pada perasaan dan sekaligus dapat mengundang airmata, tapi berbeza pula kali ini.

Saya lega selepas mengetahui sesuatu yang tidak dinyatakan secara nyata (direct). Walaupun mengambil masa sedikit untuk 'menghadam' sebuah kata-kata sebelum dapat mentafsir maknanya, namun hasilnya amat memuaskan hati. Mungkin tidak boleh diterima oleh orang lain, tapi who cares! Saya harap masa yang mendatang nanti akan dapat mempermudahkan segala apa jua perkara yang saya cuba 'hadamkan' tanpa menyulitkan atau merumitkan keadaan saya pada ketika itu. 

Tuesday, November 23, 2010



Oh what a shame, what a rainy ending given to a perfect day
Just walk away, no use defending words that you will never say
And now that I'm sitting here thinking it through
I've never been anywhere cold as you


But we're all alone, was it just a dream 
Feelings untold, They will never be sold 
And the secrets safe with me 

Viva Forever, I'll be waiting 
Everlasting, Like the sun 
Live Forever, for the moment 
Ever searching, for the world 




Walau jauh, tak semestinya berpisah,
Walau dekat, tak semestinya berhubung,
Ikatan hati tak pernah terlerai,
Selagi hayat dikandung badan,
Sehingga hujung nyawa.

Monday, November 22, 2010

SEMALAM KU BERMIMPI...

Alkisah tersebutlah cerita, dalam susah saya ni nak bermimpi di waktu malam, boleh la pulak malam tadi sudah singgah satu mimpi dalam tidur saya. 

Mimpi saya tu macam ni... Masa tu saya berada di sebuah tempat. Tempat tu kalau tak silap macam kat kawasan sekolah Convent je. Masa tu saya dengan mak dan juga seorang kenalan, bersama menuju ke sebuah tempat. Lepas tu, secara tiba-tiba, datang deras air, macam banjir. Saya, mak dan kenalan tadi apa lagi terus lari selamatkan diri.Entah mana mana kami boleh berada di sebuah bangunan tinggi lak. Rupa-rupanya air yang tadinya disangka banjir, datang macam tsunami pulak. Banyaknya air!! Naik saya takut mellihatnya. Tapi yang peliknya, air yang datang tu tidak pula kotor atau keruh, tapi jernih, bersih. Cuma masa tu saya berasa takut sangat. Lepas tu je saya terus terjaga. Sedar-sedar azan Subuh baru nak berkumandang

Apa la makna mimpi saya tu ek? Orang kata, kalau mimpi air yang bersih, jernih, tanda nak dapat rezeki. Hmm.. harap gitu lah. Jangan dapat bala sudah!!!! Hehehehe...

Friday, November 19, 2010


Seringkali….
Aku rasa aku yang bersalah,
Namun,
Hati ini yang sebenarnya masih kekal membeku,
Walau kebaikan terbentang di hadapan mata,
Belum cukup teguh untuk menilai semua,
Selagi hati ini masih enggan berbicara,
Bicara sebuah duka.

Thursday, November 18, 2010


Cuz we lost it all 
Nothing lasts forever
I'm sorry 
I can't be perfect
Now it's just too late and 
We can't go back
I'm sorry 
I can't be perfect

KISAH BUNGA II

Hari ini Bunga berasa agak tenteram. Segalanya kerana Bunga telah berjaya meluahkan semua yang terbuku di lubuk hatinya selama ini kepada penghuni baru di taman ini. Walaupun sudah sekian lama Bunga berada di taman baru ini, namun, hatinya masih merasa kosong dan mengimpikan untuk berada di taman lamanya, kembali semula kepada semua perkara yang dapat menggembirakannya. 


Semalam, secara tidak langsung, Bunga berjaya menceritakan kepada Kumbang perihal apa yang terbuku di dalam hatinya selama ini. Kumbang pada asalnya hanya berdiam diri mendengar namun akhirnya bersuara, yang hakikatnya melegakan hati Bunga. Barulah Kumbang mengerti bahawa Bunga masih merindui taman yang telah lama ditinggalkannya dan beradanya dia di taman ini sama sekali tidak pernah dipinta namun terpaksa. Kumbang melahirkan rasa simpatinya kepada Bunga dan berusaha untuk memujuk hati Bunga yang kesedihan. Tindakan Kumbang telah berjaya menenteramkan hati Bunga. Baru Bunga tahu selama ini ada juga makhluk di taman ini yang sudi mendengar kisah sedihnya. 

Selang beberapa hari, hati Bunga kembali terdetik, adakah tindakannya menceritakan kisah sedihnya kepada Kumbang akan dapat membawa dirinya ke taman yang diimpikan? Atau mungkin perkara tersebut dihebahkan kepada penghuni taman ini dan seterusnya mengundang perli sinis mereka sahaja? Ah! Hati Bunga kembali bersedih. Mereka mungkin akan menjadikan Bunga sebagai bahan ketawa mereka sahaja atau mungkin juga kisah Bunga akan mereka jadikan sebuah cerita yang lengkap dengan spekulasi yang tidak tepat mengenai Bunga. Bunga kembali berdukacita. Perlukah Bunga kembali bercerita demi untuk meyakinkan penghuni taman ini akan cerita sebenarnya?? Bunga buntu dan hanya berserah kepada takdir.....  

 

Thursday, November 11, 2010

SARRAH MEMANG HEBAT!!!!


Wah..wah..wah...bangga sungguh rasa bila dapat tau semalam Sarrah dapat Anugerah pelajar cemerlang untuk tahun ni. Hehehe walaupun Sarrah cuma anak sedara je tapi saya pun terlibat jugak tau dalam mengurus dia hari-hari nak-nak dalam keadaan sekarang ni mama dia tengah menunggu hari nak bersalin! Sayalah yang kena bawa Sarrah hari-hari pergi sekolah. Bila balik rumah melayan dia membaca buku pulak (dia la yang baca, saya dengar dan betulkan sebutan je). 


Pagi tadi pukul 6 dia da ketuk pintu bilik saya. Dengan pisat-pisat saya pun bangun bukak pintu dan tengok dia dah siap pakai baju sekolah. Hah! "Cepatnya Sarrah siap. Nape bangun pagi sangat ni? Mak Ngah nak tido lagi laa...." bebel saya. "Ala, saja je.." jawapan Sarrah. Lepas tu saya landing semula atas katil dan tarik selimut. Biasanya waktu saya bangun pagi ialah jam 6.30. Bila saya sambung tidur, Sarrah duduk dalam bilik saya sambil mulalah pegang, bukak, cuit itu dan ini. Saya yang ngantuk ni, malas nak marah or tegur, tidur lagi bes! Dengar-dengar je abah masuk bilik dan cakap dengan Sarrah. "Yah, jangan buat bising, jangan kacau mak ngah. Nah, main game boy ni dulu." Hehehe...atuk...atuk....Sarrah pun apa lagi terus senyap main game boy yang abah pagi. Senyap sungguh! Jam 6.15 alarm saya da mula menanyi, saya tutup dan sambung tidur tapi lepas tu tak leh nak tidur rupanya sebab perut lak tiba-tiba sakit. Apa lagi, bergegas la ke toilet dan terus mandi. 

Dalam siap-siap, Sarrah pulak buat permintaan. "Mak ngah, mama suruh ikatkan rambut Yah." Adeh!!!! Rambut mak ngah sendiri pun pendek sebab mak ngah tak pandai dan tak suka nak ikat, ini kena ikat rambut Yah pulak! "Rambut Yah kan pendek, nak ikat camne pulak?" tanya saya. "Tah, mama suruh ikat," jawab Sarrah spontan. Alaaa....leceh tul la. Tak pandai bab nak ikat-ikat rambut ni. Kejap lagi Sarrah tunjuk cara camne yang mama dia nak suruh ikat tu. Saya pun terkedek-kedek ambil sikat dan mula lah buat-buat pandai. Siap!!! Hehehhee...Sarrah pun diam je, no komen, kira ok la tu!!! 

Apapun, majlis penyampaian hadiah Sarrah ialah pada hari Isnin ni. Kesian dia sebab mama dia tak dapat pergi tengok sama sebab mungkin masa tu da melahirkan. Kenalah papa dia pergi. Takpun angkut Ummi dengan Alid sekali hehehehe.... Kalau mak ngah ada sure mak ngah dah jadi kamera woman hari tu. Teringat pulak masa saya sendiri berumur 7 tahun. Dapat hadiah kecemerlangan hujung tahun, dapat nombor tiga lah katakan. Emak cakap nak buatkan reben. Dalam kepala saya besnya mak nak buatkan reben untuk saya pakai. Sekali pagi tu, masa nak gi sekolah, rupanya mak buatkan toncit dua kat rambut dan diikat reben!! Haiyaaaaa!!! Ini reben ka??? Kalau ini aku nggak mau!!! hehehhe...tapi apakan daya, mak da buat. Makanya pagi tu ambil hadiah rambut saya tertoncitlah dua! Tiba giliran Sarrah pulak nanti. Ahaks!!!!

Tuesday, November 9, 2010

HAMBATAN, DIHAMBAT DAN TERHAMBAT!!!

Woooo...penatnya! Lately ni punyalah busy sampaikan blog saya ni naik nak undang spiderman bertapa sebab punyalah tebal sawangnya! Tak de pulak tu orang nak tolong kemas-kemaskan. Makanya, terpaksalah saya sendiri yang mengemasnya. 


Dalam mode kerajinan yang tengah ada ni, idea pulak tak ada. Tak tau nak tulis apa kat blog ni. Diam tak diam dekat setahun dah saya di UTM ni. Masih teringat masa hari pertama jejak kaki ke UTM ni. Naif je rasa. Masa tu tahap kebosanan teramatlah tinggi coz tak de keje nak wat. Asik la membaca apa-apa yang patut disamping mencari-cari maklumat berhubung dengan kerja yang akan saya wat nanti padahal masa tu tak tau pun lagi apa kerjanya. Hahahaha...

Rupa-rupanya kalaulah saya tau, time awal-awal masuk keje dulu lah masa untuk saya bersenang lenang sebenarnya. Sebab sekarang ni da tak dapat dah masa-masa sedemikian rupa. Masa bersenang lenang sudah tiada dalam kamus hidup saya. Naik tak de masa nak makan sampaikan sekarang ni. Pulak tu, sekarang ni dah mula mendatang benda-benda tak bes dalam kerja. Orang-orang tak bes pun da mula ada. Adoyaiiiii!!! Kenapa lah harus ada benda-benda macam ni? Ini lah yang dinamakan dugaan, ujian dan cabaran, ye tak! Buat masa ni, saya sabar menempuh apa pun halangan dalam kerja saya ni. Pengalaman selama 11 tahun di tempat kerja lama cukup bernilai untuk saya jadikan panduan dalam saya mengharungi kehidupan di tempat baru ni. Sikap manusia yang bertopengkan bermacam-macam karakter sudah lali dengan saya. Mudah-mudahan saya kuat untuk melalui semua ini sekiranya diuji sekali lagi.

Sekarang ni, selain dengan hambatan kerja yang mendesah macam tsunami datang, tanggungjawab saya yang lain pun da banyak. Dipilih sebagai pengerusi kelab jabatan amat memeranjatkan saya sebenarnya. Masa tu pulak, persaingannya adalah dengan bos saya sendiri, yang jauh lebih senior dari saya. Saya mendapat undi majoriti! Huh, tak tahu lah perasaan saya ketika tu, susah nak digambarkan. Takut gak dengan implikasi lain tapi hati sentiasa berdoa supaya dijauhkan diri saya daripada sebarang perbuatan hasad dengki atau iri hati orang sekeliling. Lagipun, saya tidak pernah meminta orang lain untuk memilih diri saya. Tak sangka pun akan terpilih sebenarnya. Bila tanggungjawab dah diserahkan, maka, saya harus terima amanah, laksanakan dengan baik dan ikhlas. Seperti sewaktu bersama KERIS, amal jariah adalah key-word nya! Yang penting tugas yang dapat dilaksanakan dengan baik. Itu saja. Tahun depan macam-macam aktiviti yang telah direncanakan. Lawatan ke Australia, lawatan-lawatan kecil yang lain, lawatan ke Sarawak, semuanya memerlukan komitmen yang padu. Yang paling besar ialah cadangan untuk mengadakan tournament futsal UTM demi untuk menjana income bagi tujuan Global Outreach Programme. Komitmen lagi! Banyaknya komitmen! Dengan tugas harian lagi. Saya berdoa semoga Allah permudahkan apa jua yang telah dirancangkan dan yang paling penting memberi saya kekuatan, kesabaran dan ketabahan untuk menjalankan setiap tugasan dengan baik, tanpa sebarang masalah besar. Amin....

Seorang sahabat mengatakan kepada saya.... "awak kena kuat, macam masa awak di YWJ dulu. Awak mesti boleh!" Terima kasih la kepada sahabat yang memberikan kata semangat dan dorongan kepada saya dalam memahami akan kesibukan saya ketika ini. 

Apapun....saya kena kuat!!! 

Sunday, October 31, 2010

JAHATNYA KAMU...HEHEHE

Entahlah kenapa, tapi saya suka sangat dengan lagu Stacy ni, JAHAT. Tengok video clip lagu ni pun enjoy jek. Sebab Stacy pun comel walaupun tak la marveles jelita tapi pada saya Stacy ada tarikan diri sendiri yang membuatkan dia berjaya untuk mengumpul peminat-peminat tersendiri. Saya ingat saya seorang je yang minat Stacy ni, tapi rupa-rupanya ada jugak penghuni kat rumah saya yang minat gak dengan Stacy ni. Nak tau siapa, sapa lagi kalau bukan Zetty Jr...SARAH! Hahaha..Sarah minat Stacy rupanya. Bila dia tahu kat handphone saya ada lagu Stacy, hari-hari dia dengar lagu tu sampai naik kong handphone dibuatnya! Sebelum tidur pun dia akan ambil handphone saya dan dengar lagu Stacy dalam 2-3 kali lepas tu dia dengar pulak Zikir Taubat, lepas tu baru dia tidur. Hehe...Sekarang ni dia sibuk menyanyi lagi Stacy sampaikan bila mak berkaraoke, dia akan ambil satu microphone. Bila mak sibuk nak pilih lagu and CD, dia pun apa lagi, terus nyanyi lagu Stacy tanpa muzik, siap ada muzik intro lagi. HAHAHAHA! Sarah memang kelakar. So, untuk Sarah, saya nak share lagu ni kat blog saya...Lepas ni saya ingat nak gi cari CD karaoke lagu Stacy pulak so lepas ni leh a saya berkaraoke lagu Stacy ni together2 dengan Sarah! Let's karaoke!!!! heheheh...

Aku sudah serik bercinta
Kerna asyik berakhir dengan kecewa
Tapi sejak hadirnya dia
Semua sistem kawalan kini terdedah

Kepala kata jangan gelojoh (no)
Hati pula kata pergi (go baby go)
Benarkah cinta itu buta
Kerna tak nampak apa selain dia

Aku aku
Bagaikan sudah terkena mantera cinta
Dari manakah kau datang menyerang
Diriku diriku
Yang disangka kebal
Oh jahatnya kamu
Jahatnya kamu
Engkau engkau
Penyebab diriku terigau-igau
Kini ku terbayangkanmu hampir setiap waktu
Ku mahu ku mahu denganmu selalu
Oh jahatnya kamu
Jahatnya kamu

Apa agaknya sudah jadi
Pada ikrar untuk tak bercinta lagi
Walaupun belum bersedia
Tapi hatiku mendesak dan menggesa

Dah terkena

Terkena demam cinta

Jahat budak jahat
Dah terkena
Terkena demam cinta

Jahatnya kamu
Jahatnya kamu

Oh jahatnya kamu

Jahatnya kamu

Tuesday, October 19, 2010

SO SWEET


Saya suka tengok lakaran ni. Walaupun cukup simple, ibarat kanak-kanak tadika melukis tapi mesej yang cuba disampaikan cukup jelas dan nyata. Tak perlu berselindung disebalik kepura-puraan. Just be yourself!!! Satu ungkapan yang sering saya katakan kepada sahabat saya, sebab pada saya dengan menjadi diri sendiri kita memberikan gambaran diri kita yang sebenar. Tapi tak mustahil juga ada sesetengah mereka lebih suka menyembunyikan ‘true colors’ mereka daripada dilihat orang. Biarlah. Itu cara mereka, bukan saya. So…… would you like to be my friend???? Hehehehe…