;

Monday, October 20, 2008

Friday, October 17, 2008

PERHIMPUNAN HARI RAYA



Haaa....baca je headline da terbayang lak orang dok berhimpun beramai-ramai, macam gempaks nau la perhimpunannya yekk!!! Hehehehe...

Sebenarnya perhimpunan ni lebih kurang macam jamuan hari raya je. Ahaks! Saja je wat gempaks! Masa tu sedara mara dari Shah Alam datang beraya ke Johor. Dah terlanjur berkumpul beramai-ramai tu, mak-mak sedara pun mula la menganjur rumah terbuka untuk 'kami-kami' sahaja. Hehehe...lepas rumah Kulai, ke rumah Nong Chik plak. Ha, gambar ni masa kat umah mak teh la ni. Makan apa? BBQ! Huh...berjenis haiwan yang telah dikorbankan pada jamuan hari tu. Antaranya, udang, sotong, ayam dan rusa pun ada! Jangan tak tau, datuk moyang udang pun terkorban gak dipanggang malam tu. Sepupus sepapats sesekali berkumpul, meriahnya bukan main lagi. Berborak sambil meratah lauk, bergelak tawa. Memang bes bila dapat jumpa sepupus sepapats ni. Lagi pulak, saya dengan sepupu di Shah Alam memang jenis rapat giler! Macam adik beradik pun ada. Maklumlah, umur masing-masing pun bukan jauh sangat pun. Bagi mana-mana sepupusku yang tidak hadir pada malam itu, untuk tahun depan, korang masukkan la cepat agenda beraya ke Johor dalam jadual korang. Kalau tidak....rugilah korang! Muahahhahahahah!!! SELAMAT HARI RAYA....MAAF ZAHIR DAN BATIN...

Wednesday, October 15, 2008

TENTANG MATI

Pada 13 Oktober yang lepas, salah seorang sahabat saya di tempat kerja kehilangan bapanya. Saya agak terkejut jugak pada mulanya sebab minggu sebelumnya kami berjumpa, dia ada sebut yang bapanya masuk hospital sebab sakit. Bayangkan la dimusim raya ni tiba-tiba ahli keluarga kita masuk hospital, mesti kalut kan. Tiba-tiba dapat berita, bapanya meninggal lak! Innalillah. Balik je dari melawat, terus terlintas di hati saya, camner agaknya bila situasi sebegini berlaku atas diri saya pulak? Huh...time tu terus datang rasa nak menangis. Arwah ayah kawan saya tu umurnya 73 tahun, ayah saya lak da 65 tahun, terkedu kejap saya! Saya belum rasa bersedia untuk kehilangan mana-mana orang yang saya sayang buat masa ni.

Cerita tentang sayang.... dalam hidup saya, ada 2 golongan orang yang saya sangat sayang... Golongan pertama ialah ahli keluarga, darah daging saya. Golongan yang kedua pulak yang lain-lain, iaitu bukan darah daging. Orang-orang yang termasuk dalam golongan ni kebanyakannya kawan-kawan rapat saya. Sebut pasal famili, doranglah yang paling saya sayang dalam dunia ni, lebih daripada sayang diri saya sendiri. Saya sanggup berkorban apapun termasuk nyawa sendiri demi famili. Ada satu ketika bila mak saya berhadapan dengan satu pembedahan yang sangat2 merbahaya, saya rasa macam nak pergi jumpa tuhan suruh gantikan tempat mak saya tu dengan saya je. Saya tak sampai hati nak tengok emak saya dalam keadaan koma atau sebagainya. Tapi, alhamdulillah, walaupun tak berjaya jumpa tuhan, doa saya dimakbulkan dan emak saya berjaya melalui detik2 sukar dalam hidupnya.

Dalam hidup saya jugak, saya rasa amat bernasib baik sebab dari kecil sampai la dah besar panjang ni, saya sering dipertemukan dengan orang yang baik2 yang seterusnya ditakdirkan untuk menjadi sahabat baik saya. Masa zaman sekolah rendah, sahabat baik saya namanya Nanee dan sehingga sekarang ni kami masih lagi berhubung. Nanee tinggal di Lukut, PD dan bertugas sebagai guru sekarang ni. Masa sekolah menengah lak kawan baik saya nama dia Haffisza dan sekarang ni dia keje di UTM, dulu dia ni peguam. Zaman di universiti pulak, lagi ramai kawan baik saya tapi yg betul2 baik sampai sekarang ni ialah Cipah dan Nanje. Sorang di KL dan sorang lagi di Perlis. Tu lum termasuk senarai adik2 angkat yg masih lagi berhubung hingga sekarang. Kat tempat keje pun saya ada kawan rapat. Antaranya Rohan, As, K.Azwa, K.Zaila, Rabiah, Linda dll. Bila saya ada dengan dorang sume, saya rasa macam life saya tak de masalah. Tak kira la apapun yg berlaku kat luar sana, tapi bila sama, life rasa tenang sangat2. Bukan senang nak dapat rasa gitu sekali. Itulah terapi seorang kawan baik namanya! And saya sayang semua kawan2 saya! Bila kita ada kawan baik, kita cuma ada satu rasa je dalam diri, nak gembirakan hati kawan kita tu and dalam masa yang sama hati kita sendiri akan gembira! Pernah gak kadang2 terlintas dalam pala saya yang membuatkan saya angkat tangan dan berdoa pada Allah s.w.t supaya dapatlah kiranya diri saya dijemput mendahului ahli keluarga dan orang2 kesayangan saya yang lain. Saya tak rasa diri saya cukup kuat untuk berhadapan dengan situasi kehilangan mereka. Oleh itu, lebih baik saya yang lebih dulu pergi dari dorang yang lain. Dengan cara tu, saya takkan meratap menangisi pemergian mereka mengadap Ilahi. Ok tak? Hehehehe....