;

Monday, September 8, 2008

My Best Pal


Ini Sumaiya Mamdani, my best pen pal i've ever had. Here goes the story.... Nak dijadikan cerita, in 1997, me and my family pegi la menunaikan umrah... 2 minggu gak kami di sana... Nak dijadikan cerita sekali lagi, sewaktu kami menunaikan solat di Masjidil Haram, Mekah, terjumpalah akan kami dengan dua orang manusia ni... nak kata orang india bukan, arab bukan tapi tengok dari raut muka and kulit, macam ada darah gak la dengan belah-belah arab ni. Rupanya memang betul. Kaji punya selidik rupanya dorang ni warga Amerika, tapi berdarah campuran Pakistan, maka secara resminya orang Islam. Kalau bukan Islam takkan leh pijak kota Mekah, ye tak.... Itulah dia tuan empunya nama, Sumaiya Mamdani, kenalan yang pada ketika itu baru berusia sekitar 10 tahun dan saya lak masa tu 19 tahun... bayangkan dekat 10 tahun bezanya umur saya dengan minah ni. Pertemuan di masjidil haram tidak berakhir begitu sahaja. Kami bertukar-tukar alamat dengan harapan untuk menuai silaturrahim yang terjalin. Sebenarnya pada masa tu kakak saya yang beria-ia berbual dengan dorang berdua ni memandangkan englishnya power pada masa tu. Tapi tah kenapa, sebaik je alamat si Sumaiya ni saya simpan dalam kocek dan sekembalinya ke Johor Bahru selepas tu, saya pulak yang meneruskan jalinan persahabatan ni. Mulalah saya kirimkan poskad dan surat pada Sumaiya bertanyakan khabar dan ada kalanya kirimkan juga ole-ole untuknya. Sumaiya pun macam tu gak. Bertahun berhubung dengannya, macam-macam yang dia da bagi...rantai, gelang, penanda buku, dan tahapa-hapa lagi saya pun tak ingat. Sekarang ni da hampir 11 tahun kami berkawan, Sumaiya pun bukan budak kecik lagi, dia da jadi anak dara yang rupawan, lulus universiti, da bekerja dan tak lama lagi nak berkahwin pun. Ini lah Sumaiya, sahabat saya yang baik, yang cantik dan yang penyayang. Harap-harap persahabatan yang terjalin ni akan berkekalan sehingga ke akhirnya...Amin...